Summary
The intraocular pressure, the ophthalmic artery pressure, and the episcleral venous pressure increased after change from sitting to recumbent body position, whereas the subclavian artery pressure remained unchanged or decreased slightly.
Changing from recumbent to sitting position was followed by a decrease in IOP, ophthalmic pressure, and subclavian artery pressure.
Comparing the last measurement in the first position to the first value after change, it was found that the IOP alters by about 20%, the ophthalmic artery pressure by 15%, and the episcleral venous pressure by 50%.
In all series a decrease in subclavian artery pressure was observed during the first 15 min. The mean pressure in the ophthalmic artery diminished in the series that changed from sitting to recumbent position, whereas it increased in the other series during the first 15 min.
The episcleral venous pressure increased more than the corresponding IOP after changing to the recumbent position.
Zusammenfassung
Intraokularer Druck, Blutdruck der A. ophthalmica und Episkleralvendruck stiegen beim Übergang vom Sitzen zum Liegen an, wohingegen der Blutdruck in der A. subclavia unverändert blieb oder geringgradig abfiel. Umgekehrt fielen IOD, Ophthalmica- und Subclaviablutdruck beim Wechsel vom Liegen zum Sitzen.
Das Ausmaß des Anstiegs bzw. Falls beim Vergleich von jeweils letztem zu jeweils erstem Meßwert betrug für den IOD ca. 20%, für den Ophthalmicamitteldruck ca. 15% und für den Episkleralvenendruck etwa 50%.
Sämtliche Freiwilligen-Gruppen zeigten während der ersten 15min ein Abfallen des Subclaviablutdruckes. Der Ophthalmicamitteldruck fiel bei dem Kollektiv, das zuerst saß, während des Sitzens ebenfalls ab, wohingegen er bei den Freiwilligen, die zuerst lagen, in der ersten Körperposition noch anstieg.
Der Episkleralvenendruck stieg nach dem Übergang in die liegende Position stärker als der dazugehörige IOD an.
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Kaskel, D., Müller-Breitenkamp, R., Wilmans, I. et al. Augeninnendruck, Episkleralvenendruck und Blutdruck bei Änderung der Körperlage. Albrecht von Graefes Arch. Klin. Ophthalmol. 208, 217–228 (1978). https://doi.org/10.1007/BF00419376
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00419376