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Das Fuchs’sche Uveitis Syndrom — die Heterochromie ist keine Conditio sine qua non

Fuchs uveitis syndrome — heterochromia is no “conditio sine qua non”

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Zusammenfassung

Das Fuchs’sche Uveitis Syndrom (FUS) ist typischerweise eine einseitige, chronisch verlaufende, milde Entzündung des vorderen Augenabschnitts, die sich in jungen Erwachsenenjahren manifestiert. Wegen seines variablen klinischen Spektrums ist es oft unterdiagnostiziert. Da sich das Management und die Prognose von anderen Formen der Uveitis anterior unterscheiden, ist die rechtzeitige Diagnose, allein auf der Basis der klinischen Befunde, von entscheidender Bedeutung. Wenngleich ätiologisch unklar scheinen möglicherweise verschiedene pathogenetische Mechanismen zum gleichen klinischen Bild zu führen. Obwohl viele Patienten keine Therapie benötigen, ist das FUS nicht unbedingt eine benigne Erkrankung. Wegen der hohen Inzidenz eines Sekundärglaukoms sollten Patienten mit FUS regelmäßig ophthalmologisch untersucht werden, auch wenn sie wegen der momentanen Milde der entzündlichen Aktivität keine Behandlung benötigen und relativ asymptomatisch sind.

Abstract

Fuchs uveitis syndrome (FUS) is typically a unilateral, chronic, low-grade inflammation of the anterior segment which manifests in young adulthood. It is underdiagnosed because of its variable clinical spectrum. Although it can mimic various forms of anterior uveitis, it is important to make the correct diagnosis, based on clinical grounds, because both the management and prognosis differ from those of other uveitides. While its etiology remains unknown, it is possible that the disease has multiple causes that lead through different pathogenic mechanisms to the same clinical entity. Although many patients do not require treatment, it is not a benign condition, as often perceived. The high incidence of glaucoma makes it mandatory that all patients with FUS should be screened at regular intervals, even if they are not being actively treated and are relatively asymptomatic.

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Literatur

  1. Daus W, Schmidbauer J, Buschendorff P, Tetz MR, Volcker HE (1992) Results of extracapsular cataract extraction with intraocular lens implantation in eyes with uveitis and Fuchs‘ heterochromic iridocyclitis. German J Ophthalmol 1: 399–402

    CAS  Google Scholar 

  2. Dithmar S, Tetz MR, Völcker HE (1996) Fuchs‘ heterochromic cyclitis. Clinico-histopathologic findings of nodular iritis. Klin Monatsbl Augenheilkd 209: 158–162

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Fearnley IR, Rosenthal AR (1995) Fuchs‘ heterochromic iridocyclitis revisited. Acta Ophthalmol Scand 73: 166–170

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Fiehn C, Zierhut M, Becker MD (2003) Differenzialdiagnose der Uveitis. Dtsch Arztebl 100: A2514–2522

    Google Scholar 

  5. Fuchs E (1906) Ueber Komplikationen der Heterochromie. Z Augenheilkd 15: 191–212

    Google Scholar 

  6. The Standardization of Uveitis Nomenclature (SUN) Working Group (2005) Standardization of uveitis nomenclature for reporting clinical data. Am J Ophthalmol im Druck

  7. Jones NP (1991) Fuchs‘ heterochromic uveitis: a reappraisal of the clinical spectrum. Eye 5: 649–661

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Jones NP (1991) Glaucoma in Fuchs‘ heterochromic uveitis: aetiology, management and outcome. Eye 5: 662–667

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Jones NP (1993) Fuchs‘ heterochromic uveitis: an update. Surv Ophthalmol 37: 253–272

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. La Hey E, de Vries J, Langerhorst CT, Baarsma GS, Kijlstra A (1993) Treatment and prognosis of secondary glaucoma in Fuchs‘ heterochromic iridocyclitis. Am J Ophthalmol 116: 327–340

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. La Hey E, de Jong PT, Kijlstra A (1994) Fuchs‘ heterochromic cyclitis: review of the literature on the pathogenetic mechanisms. Br J Ophthalmol 78: 307–312

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  12. Leuchtenberger M, Fleckenstein M, Heger T, Fiehn C, Becker MD (2004) Epidemiology of secondary uveitis — an analysis of the database of the Interdisciplinary Uveitis Center Heidelberg. http://www.egms.de:80/en/meetings/dog2004/04dog304.shtml

  13. Liesegang TJ (1982) Clinical features and prognosis in Fuchs‘ uveitis syndrome. Arch Ophthalmol 100: 1622–1626

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Liesegang TJ (1996) Fuchs uveitis syndrome. In: Pepose JS, Holland GN, Wilhelmus KR (eds) Ocular infection & immunity. Mosby, St. Louis, pp 495–506

  15. Lightman S (2001) Uveitis: what do we know and how does it help? Clin Exp Ophthalmol 29: 48–51

    Article  CAS  Google Scholar 

  16. Loewenfeld IE, Thompson HS (1973) Fuchs’s heterochromic cyclitis: a critical review of the literature. I. Clinical characteristics of the syndrome. Surv Ophthalmol 17: 394–457

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. McCartney AC, Bull TB, Spalton DJ (1986) Fuchs‘ heterochromic cyclitis: an electron microscopy study. Trans Ophthalmol Soc UK 105: 324–329

    PubMed  Google Scholar 

  18. Rothova A, La Hey E, Baarsma GS, Breebaart AC (1994) Iris nodules in Fuchs‘ heterochromic uveitis. Am J Ophthalmol 118: 338–342

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Saari M, Vuorre I, Nieminen H (1978) Infra-red transillumination stereophotography of the iris in Fuchs’s heterochromic cyclitis. Br J Ophthalmol 62: 110–115

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  20. Schwab IR (1991) The epidemiologic association of Fuchs‘ heterochromic iridocyclitis and ocular toxoplasmosis. Am J Ophthalmol 111: 356–362

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Scott R, Sullivan P, Aylward G, Pavesio C, Charteris D (2001) The effect of pars plana vitrectomy in the management of Fuchs heterochromic cyclitis. Retina 21: 312–316

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Waters F, Goodall K, Jones N, McLeod D (2000) Vitrectomy for vitreous opacification in Fuchs‘ heterochromic uveitis. Eye 14: 216–218

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Zamir E, Margalit E, Chowers I (1998) Iris crystals in Fuchs‘ heterochromic iridocyclitis. Arch Ophthalmol 116: 1394

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

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Becker, M.D., Zierhut, M. Das Fuchs’sche Uveitis Syndrom — die Heterochromie ist keine Conditio sine qua non. Ophthalmologe 102, 733–744 (2005). https://doi.org/10.1007/s00347-005-1237-z

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