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Kontrakturen nach Augenmuskelparesen

Contractures following paresis of ocular muscles

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Albrecht von Graefes Archiv für klinische und experimentelle Ophthalmologie Aims and scope Submit manuscript

Summary

In preparation for our research on past-pointing which occurs after a paresis of ocular muscles we made a critical evaluation of the literature. This is reported here. As is well known, the clinical term “Contracture” differs from that used in physiology. The clinical term refers to any pathologically increased, unalterable resistance against a passive stretching of the muscle. The review of the literature suggests that this resistance to stretch after paresis of the ocular muscles is probably not caused by “spastic innervation”. Actually the fibers of muscle and connective tissues shrink as soon as they are not sufficiently stretched. This occurs consistently whenever the eye cannot be moved into an extreme position. We are concluding from this review that (1) any paresis of an ocular muscle will result ultimately in a contracture of the ipsilateral antagonist and that (2) secondary changes (contracture of the synergist and inhibition of the antagonist) do not always develop in the non-paretic other eye, as has been frequently believed up to now. The secondary changes occur only in those cases in which the eye with the paresis fixates continuously, such as occurs on account of an amblyopia of the other eye.

Zusammenfassung

Die Arbeit bringt eine kritische Diskussion der Literatur, mit der wir eigene Untersuchungen über das „Vorbeizeigen bei Augenmuskelparesen“ vorbereiten wollen. Wir ziehen vorläufig folgende Schlüsse:

  1. 1.

    Als „Kontraktur“ bezeichnet man im klinischen Sprachgebrauch jeden krankhaft erhöhten, fixierten Widerstand gegenüber einer passiven Dehnung.

  2. 2.

    Kontrakturen nach Augenmuskellähmungen beruhen wahrscheinlich nicht auf einer „spastischen Innervation“. Vielmehr schrumpfen die Muskel- und Bindegewebsfasern, sobald sie nicht ausreichend gedehnt werden. Dies ist dann der Fall, wenn ein Auge über lange Zeit nicht mehr in eine Endstellung bewegt werden konnte.

  3. 3.

    Jede Lähmung eines Augenmuskels führt nach einiger Zeit zu einer Kontraktur des ipsilateralen Antagonisten.

  4. 4.

    Sekundärveränderungen am nichtparetischen Partnerauge (Kontraktur des Synergisten und Hemmung des Antagonisten) entwickeln sich keineswegs generell, wie in den meisten Darstellungen behauptet wird. Sie entstehen nur dann, wenn ständig das paretische Auge fixiert (z. B. wegen Amblyopie des anderen Auges).

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Kommerell, G., Olivier, D. Kontrakturen nach Augenmuskelparesen. Albrecht v. Graefes Arch. klin. exp. Ophthal. 183, 169–178 (1971). https://doi.org/10.1007/BF00407183

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF00407183

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