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Aktueller Stand der Makulaforamenchirurgie in Deutschland, Österreich und der Schweiz

Current strategies for macular hole surgery in Germany, Austria and Switzerland

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Zusammenfassung

Hintergund

Ziel dieser Umfrage war es, in Erfahrung zu bringen, welche Operationsmethoden für das Makulaforamen in Deutschland, Österreich und der Schweiz derzeit Priorität haben.

Methode

Ein Fragebogen bezüglich verschiedener Aspekte der Makulaforamenchirurgie bei einem Makulaforamen Stadium III wurde an die 380 Mitglieder der Retinologischen Gesellschaft verschickt.

Ergebnisse

Der Auswertung liegen 129 beantwortete Fragebögen von Makulaforamenoperateuren zugrunde. 95% (n=123) führen eine Vitrektomie mit Abhebung der hinteren Glaskörpergrenzmembran, Peeling von epiretinalem Gewebe und ein ILM-Peeling durch. 86% (n=106) färben die ILM an, 80% (n=85) verwenden ICG, die angegebenen ICG-Konzentrationen liegen zwischen 0,005% und 10%. 14% verwenden ICG im luftgefüllten Auge. Thrombozytenkonzentrat wird von 8% der Kollegen gegeben. 97% (n=125) führen eine Gasendotamponade mit SF6 (53%), C3F8 (22%), C2F6 (16%) oder reiner Luft (5%) durch (Mehrfachantworten: 4%). 8% führen grundsätzlich eine Linsenoperation im gleichen Eingriff durch, 73% nur bei relevanter Katarakt.

Schlussfolgerung

Es gibt Übereinstimmung bei prinzipiellen chirurgischen Schritten, aber erhebliche Unterschiede bei Teilschritten der Makulaforamenoperation wie z. B. der ILM-Anfärbung.

Abstract

Background

Main aim of this study was to determine how macular hole surgery is currently being performed in Germany, Austria and Switzerland.

Methods

A questionnaire concerning the different aspects of surgery for stage 3 macular hole was developed and sent out to the 380 members of the German Retina Society.

Results

This analysis is based on 129 returned questionnaires from colleagues who perform macular hole surgery. A total of 95% (n=123) of the surgeons routinely perform vitrectomy with posterior vitreous detachment, peeling of epiretinal tissue and internal limiting membrane (ILM) peeling. Some 86% (n=106) stain the ILM, with 80% of these (n=85) using indocyanine green (ICG) in concentrations ranging from 0.005% up to 10%. Fourteen percent of ICG users perform a fluid-air exchange before applying the dye. Platelet concentrate is used by 8% of the surgeons with 97% (n=125) performing a gas tamponade using SF6 (53%), C3F8 (22%), C2F6 (16%) or just air (5%) (multiple answers: 4%). Simultaneous cataract surgery is routinely performed by 8%; by 73% only if there is significant cataract.

Conclusions

There is common consent on the basic surgical steps, but several surgical details, e.g. ILM staining, are performed in substantially different ways.

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Correspondence to S. Dithmar.

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Schaal, K.B., Bartz-Schmidt, K.U. & Dithmar, S. Aktueller Stand der Makulaforamenchirurgie in Deutschland, Österreich und der Schweiz. Ophthalmologe 103, 922–926 (2006). https://doi.org/10.1007/s00347-006-1405-9

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-006-1405-9

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