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Prävalenz der diabetischen Retinopathie

Studie bei Versicherten der Deutschen Betriebskrankenkasse 2002–2004

Prevalence of diabetic retinopathy

Check-up program of a public health insurance company in Germany 2002–2004

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Zusammenfassung

Hintergrund

Die Prävalenz der diabetischen Retinopathie (DR) wurde in älteren Populationsstudien mit bis zu 30% bei Diagnosestellung des Diabetes angegeben. In der Studie soll bei Versicherten der Deutschen Betriebskrankenkasse (BKK) die aktuelle Häufigkeit der Retinopathie im Rahmen eines „Diabetes-TÜV“ festgestellt werden.

Methoden

Von 2002–2004 wurden in 181 Augenarztpraxen der Bogen der „Initiativgruppe zur Früherkennung der diabetischen Augenerkrankung“ (Prof. Kroll, Marburg) bei BKK-Versicherten ausgefüllt. 6500 Erfassungsbögen liegen vor, hiervon sind 14,5% Mehrfacherfassungen. Der jeweils letzte Bogen von 5596 Patienten wurde gewertet, das mittlere Alter war 64,7 Jahre, die Diabetesdauer 10,2 Jahre.

Ergebnisse

86,3% aller untersuchter Augen hatten keine Retinopathie, bei 3,1% der Augen konnte kein Befund erhoben werden. 10,6% der Patienten hatten eine diabetische Retinopathie. Hiervon hatten 8,3% eine milde/mäßige DR, eine schwere nichtproliferative DR 1,7% und eine proliferative DR 0,5%. Ein Makulaödem bestand bei 0,85% der Patienten, eine Glaskörpereinblutung bei 0,2%. 0,1% hatten eine Rubeosis iridis, ebenso viele (0,1%) eine Traktionsamotio. Bei einer Rate von 8,3% Pseudophakien wurde eine Visusbeeinträchtigung durch Katarakt oder Nachstar bei 25,2% gemeldet.

Schlussfolgerungen

Die Dokumentation der Augenuntersuchung im „Diabetes-TÜV“ der Deutschen BKK war gut. Die Prävalenz der diabetischen Retinopathie, auch nach längerer Diabetesdauer, ist mit 10,6% niedriger als bei vergleichbaren populationsbezogenen Studien aus USA oder Großbritannien. Die Daten weisen auf eine bessere Diabetesversorgung in Deutschland hin, könnten aber z. T. auch Folge einer nicht bei allen Patienten erfolgten Untersuchung in Mydriasis oder alternativer Kommunikationswege anstelle des Erfassungsbogens bei vorhandener Retinopathie sein.

Abstract

Objectives

Population based studies have reported a prevalence of diabetic retinopathy (DR) at the time of diagnosis in up to 30% of the patients. In the context of a general diabetes check-up program (so called “Diabetes-TÜV”), the prevalence of diabetic retinopathy in Germany was examined in all diabetes patients insured in a public health insurance company.

Methods

Patients were screened in the offices of 181 ophthalmologists according to a standardized protocol formulated by Prof. Kroll, Marburg. A total of 6,500 sheets were analysed out of which 14.5% were multiply documented. The latest protocols of 5,596 patients were evaluated; the mean age was 64.7 years with an average duration of diabetes of 10.2 years.

Results

Some 86.3% of the eyes examined had no DR, in 3.1% no evaluation was possible. Of the patients checked, 10.6% had DR. Mild/moderate DR was reported in 8.3%, severe non-proliferative DR in 1.7% and proliferative DR in 0.5%. Macular edema was reported in 0.85% of cases, vitreous hemorrhage in 0.2%. There was 0.1% iris neovascularisation and 0.1% retinal detachment. Visual impairment due to cataract or secondary cataract was found in 25.2% of patients with an 8.3% pseudophakia rate.

Conclusion

Documentation of the eye examination in the diabetes check-up program was good. The 10.6% prevalence of DR in Germany, even after long standing diabetes, seems to be lower than in earlier population based studies in the US or UK. The data reported here could be an indication of better diabetes care in Germany. However, not all patients were examined with dilated pupils, and in the case of severe changes, the ophthalmologist might have decided not to fill in the report form and to have chosen another form of communication.

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Literatur

  1. World Health Organisation (WHO, Europe), International Diabetes Federation (IDF, Europe) (1990) Diabetes care and Research in Europe: the Saint Vincent declaration. Diabet Med 7: 360–364

    PubMed  Google Scholar 

  2. Bertram B, Wolf S, Schulte K et al. (1991) Retinal blood flow in diabetic children and adolescents. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 229: 336–340

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Bertram B, Hammes H (1997) Die Prävalenz der Erblindungen wegen diabetischer Retinopathie steigt weiter. Z Prakt Augenheilkd 18: 181–184

    Google Scholar 

  4. Bertram B (1997) Prävalenz von Patienten mit Diabetes mellitus ohne und mit Retinopathie in einer Augenarztpraxis. Ophthalmologe 94: 401–404

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Danne T, Kordonouri O, Hovener G, Weber B (1997) Diabetic angiopathy in children. Diabetic Med 14: 1012–1025

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Deckert T, Poulsen JE, Larsen M (1978) Prognosis of diabetics with diabetes onset before the age of thirty-one. I. Survival, causes of death, and complications. Diabetologia 14: 363–370

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Garancini P, Micossi P, Valsania P et al. (1989) Prevalence of retinopathy in diabetic subjects from out-patient clinics in Lombardy (Italy) and associated risk factors. Diab Res Clin Prac 6: 129–138

    Article  Google Scholar 

  8. Hesse L, Grüßer M, Hoffstadt K et al. (2001) Populationsbezogene Erhebung zur diabetischen Retinopathie in Wolfsburg. Ophthalmologe 98: 1065–1068

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Jörgens V, Grüsser M, Hartmann P (1998) Vorsorgeuntersuchung zur Früherkennung der Folgeschäden bei Diabetes mellitus. Modellprojekt Wolfsburg. Diab Stoffw 7: 25–28

    Google Scholar 

  10. Klein R, Klein BE, Moss SE et al. (1984a) The Wisconsin epidemiologic study of diabetic retinopathy. II. Prevalence and risk of diabetic retinopathy when age at diagnosis is less than 30 years. Arch Ophthalmol 102: 520–526

    PubMed  Google Scholar 

  11. Klein R, Klein BE, Moss SE et al. (1984b) The Wisconsin epidemiologic study of diabetic retinopathy. III. Prevalence and risk of diabetic retinopathy when age at diagnosis is 30 or more years. Arch Ophthalmol 102: 527–532

    PubMed  Google Scholar 

  12. Klein R, Klein BE, Moss SE, Cruickshanks KJ (1995) The Wisconsin Epidemiologic Study of Diabetic Retinopathy. XV. The long-term incidence of macular edema. Ophthalmology 102: 7–16

    PubMed  Google Scholar 

  13. Kroll P, Bertram B (1997) Augenfachärztlicher Untersuchungsbogen zur Früherkennung diabetischer Augenerkrankungen. Z Prakt Augenheilkd 18: 351–362

    Google Scholar 

  14. Krumpaszky HG, Klauß V (1992) Erblindungsursachen in Bayern. Klin Monatsbl Augenheilkd 200: 142–146

    PubMed  Google Scholar 

  15. Mandecka A, Kloos C, Müller N et al. (2006) Krankheitsdauer und Prävalenz der diabetischen Retinopathie bei 1001 Patienten mit Diabetes mellitus bei spezialisierter ambulanter Betreuung 2005. Diabetes und Stoffwechsel 2006: 1 A123 DOI: 10.1055/s-2006–943848

  16. Müller UA (2005) Durchgecheckt. Diabetes-TÜV der Deutschen BKK garantiert gute Versorgungsqualität. Niedersächsisches Ärzteblatt 7: 57–59

    Google Scholar 

  17. Rossing P (2005) The changing epidemiology of diabetic microangiopathy in type 1 diabetes. Diabetologia 48: 1439–1444

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Sämann A, Kaiser J, Hunger-Dathe W et al. (2004) Population-based measurement of quality of diabetes care using HbA1c values in the state of Thuringia/Germany. Exp Clin Endocrinol Diabetes 112: 531–537

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Sämann A, Mühlhauser I, Bender R et al. (2005) Glycaemic control and severe hypoglycaemia following training in flexible, intensive therapy to enable dietary freedom in people with type-1 diabetes: a prospective implementation study. Diabetologia 48: 1965–1970

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Schiel R, Müller UA, Sprott H et al. (1997) The JEVIN trial: a population-based survey on the quality of diabetes care in Germany: 1994/1995 compared to 1989/1990. Diabetologia 40: 1350–1357

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. The Eye Disease Prevalence Research Group (2004) Prevalence of diabetic retinopathy among adults in the United States. Arch Ophthalmol 122: 552–563

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Trautner C, Haastert B, Berger M, Willich SN (1999) Blindheit und Diabetes mellitus: Eine Fall-Kontroll-Studie. Diabetes und Stoffwechsel 8: 245–249

    Google Scholar 

  23. UK Prospective Diabetes Study Group (1998) Tight blood pressure control and risk of marcrovascular and microvascular complications in type 2 diabetes: UKPDS 38. Br Med J 317: 703–713

    Google Scholar 

  24. UK Prospective Diabetes Study Group (1998) Effiacy of atenolol and captropril in reducing risk of microvascular and microvascular complications in type 2 diabetes: UKPDS 39. Br Med J 317: 713–720

    Google Scholar 

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Blum, M., Kloos, C., Müller, N. et al. Prävalenz der diabetischen Retinopathie. Ophthalmologe 104, 499–504 (2007). https://doi.org/10.1007/s00347-007-1522-0

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-007-1522-0

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