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Post-traumatic endophthalmitis after penetrating eye injury. Risk factors, microbiological diagnosis and functional outcome

Risikofaktoren, mikrobiologische Diagnostik und funktionelle Ergebnisse*

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Summary

Background: Endophthalmitis associated with penetrating injury represents a distinct kind of intraocular infection. The preceding trauma, infective agents and inflammatory changes determine the functional outcome.

Materials and methods: In a retrospective study, 18 patients with endophthalmitis were investigated and compared to a control group of 54 patients with penetrating ocular trauma. A number of clinical variables were evaluated for association with an increased risk of endophthalmitis.

Results: Risk factors found to be significant were: (1) a purely corneal wound, (2) surgical primary repair more than 24 h after injury and (3) initiation of intravenous antibiotic therapy later than 24 h after trauma. A twofold increased relative risk was related to the presence of an intraocular foreign body, lens injury and a wound length less than 5 mm. Direct inoculation of surgical specimens and immediate microbiological processing succeeded in the presumptive identification of infective agents with preliminary therapeutic recommendations in 72 % of the patients.

Conclusions: In “risk eyes” particular attention should be paid to prophylaxis and signs of infection.

Zusammenfassung

Fragestellung: Die Endophthalmitis nach penetrierender Verletzung nimmt eine Sonderstellung unter den intraokularen Infektionen ein. Das vorangehende Trauma, das Erregerspektrum und die Entzündungsfolgen sind bestimmend für das funktionelle Ergebnis.

Material und Methode: In einer retrospektiven Studie wurden 18 Patienten mit Endophthalmitis untersucht und mit einer Kontrollgruppe von 54 Patienten mit penetrierendem Trauma verglichen. Eine Vielzahl klinischer Parameter wurde auf den Zusammenhang mit einem erhöhten Endophthalmitisrisiko geprüft.

Ergebnisse: Als signifikante Risikofaktoren zeigten sich 1. das Vorliegen einer reinen Hornhautwunde, 2. chirurgische Primärversorgung mehr als 24 h nach dem Unfall und 3. Einsatz der i. v.-Antibiotikatherapie später als 24 h nach dem Trauma. Mit einem 2 fach erhöhten relativen Risiko waren das Vorhandensein eines intraokularen Fremdkörpers, die Linsenverletzung und eine Wundlänge < 5 mm assoziiert. Mittels Direktübertragung intraoperativ gewonnener Proben und sofortiger mikrobiologischer Aufarbeitung gelang in 72 % der Patienten der orientierende Keimnachweis mit vorläufiger Therapieempfehlung.

Schlußfolgerung: Bei „Risikoaugen“ sollte besondere Aufmerksamkeit auf Prophylaxe und Infektionszeichen gerichtet werden.

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Schmidseder, E., Miño de Kaspar, H., Kampik, A. et al. Post-traumatic endophthalmitis after penetrating eye injury. Risk factors, microbiological diagnosis and functional outcome. Ophthalmologe 95, 153–157 (1998). https://doi.org/10.1007/s003470050254

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s003470050254

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